Klasser

Generelt inddeles deltagerne i grupper efter omgangstider og erfaring. Foreløbig inddeling sker ved booking og indtjekning. Ved selve arrangementet følges deltagernes omgangstider (vha. transpondersystemet) og skulle du være havnet i en forkert klasse vil du blive flyttet, ligesom du selv kan tage initiativ til at blive flyttet.

I grøn klasse er omgangstiderne som udgangspunkt irrelevante, idet der her ikke er fri kørsel. Grøn klasse er rettet mod gadekørere, der ønsker at udvikle deres svingteknik under sikre og forudsigelige forhold. Det er ikke her du lærer at lave feber-indbremsninger og det er heller ikke her du giver max gas nedad langsiden. Tværtimod køres der langsomt pĂĄ langsiden. Fokus i grøn klasse er at opnĂĄ glidende og sikker kørsel igennem svingene. Hele dagen i grøn klasse køres der i smĂĄ grupper efter masterkører. Der er altsĂĄ ingen fri kørsel og der er heller ingen overhaling, bortsat fra positionsskift i grupperne pĂĄ langsiden. Men du fĂĄr alligevel en fantastisk oplevelse som stensikkert flytter grænser og gør dig til en skarpere og mere sikker motorcyklist – og hvis du ønsker det, kommer du ogsĂĄ hjem med en brugt knæsliber. Typisk vil din kaskoforsikring dække kørsel i forbindelse med grøn klasse (Topdanmark. Alm.Brand, FDM, IF har givet tilsagn), men tjek alligevel selv op med dit forsikringsselskab. Instruktør teamet bestĂĄr af bĂĄde kørelærere og road-racere.

Lotte Uhre i sen indbremsning

 

Jack Hulstrøm og Arne Hartman der står i spidsen for grøn klasse er  praktiserendekørelærere og driver også MC køreteknisk kursus (www.mckk.dk):

Jack og Arne i front for MCKK - MC køreteknisk kursus

 

PĂĄ visse dage kører vi “gul klasse”. Dette er i store og hele en grøn klasse, men hvor der er fri kørsel for dem der ønsker det og masterkørsel efter ønske/behov. Til 3 og 4 dages arrangementer kører grøn klasse typisk de første par dage og afløses af gul klasse de sidste dage, hvor mange gerne vil prøve at køre frit.  Tjek tidsplaner for de enkelte arrangementer.

I blĂĄ klasse er der generelt fri kørsel, men overhalinger skal foregĂĄ med respekt for medkørere og med mindst 1 meters afstand. Er man i tvivl om hvorvidt det er forsvarligt at overhale, venter man til langsiden. Her gives generelt fuld gas eller næsten fuld gas, sĂĄledes at bagvedkørende kan overhale. Er man i tvivl om linjerne eller har behov for et “slæbetov”, er det muligt at fĂĄ en masterkører med ud.

I rød klasse og sort klasse er der fri kørsel, og de hurtigste kører i sort klasse. Selvfølgelig gælder det også her at man viser hensyn til de andre deltagere.

Comments are closed.